Hondas Historie

Berema HistorieSoichiro Honda ble født i 1906 i Komyo, Hamamatsu, hvor hans far var smed. Som barn måtte han ofte hjelpe sin far med å reparere sykler. Da han var 15 år, forlot han sin hjemby for å søke lykken i Tokyo som bilmekanikerlærling. Her ble han enda mer fascinert av motorer og motorsport. Senere bygget han sin første egne racerbil med en Curtis-Wright V8-flymotor. I 1936 ble Soichiro Honda skadet ved et sammenstøt under All-Japan Speed Rally.

Året etter grunnla han Tokai Seiki Heavy Industry Co., hvor han etter en del mislykkede forsøk begynte å fremstille stempelringer. Da krigen brøt ut, fikk Honda stadig flere oppdrag. Han leverte stempelringer til Toyota og fikk også store ordre fra marinen og flyindustrien. Mot krigens slutt ble Hamamatsu-fabrikken rammet av bomber, og da Japan kapitulerte, solgte Honda sin virksomhet til Toyota for 450.000 YEN, en formue på den tiden.

I 1946 grunnla han Honda Technical Research Institute i Hamamatsu. Virksomheten holdt til i en trebygning som ikke var mye større enn et skur.

Honda Motor Company ble grunnlagt i 1948 i Hamamatsu med en kapital på 1 million YEN. Nå begynte drømmene for alvor å gå i oppfyllelse.

Nå er det ingenting som kan stoppe Soichiro Honda. I 1949 begynner man å fremstille Dream - en lettvekter med 98 ccm 2-taktsmotor (D-type). En mann ved navn Takeo Fujisawa begynner å arbeide hos Honda. Fujisawa er økonom og holder styr på virksomhetens forretninger. Honda interesserer seg ikke for penger; han er kunstner, tekniker og skaper!

Samarbeidet mellom Honda og Fujisawa har en stor del av æren for konsernets suksess. Mens Soichiro Honda var den som konstant kom med nye ideer, ble det Takeo Fujisawas oppgave å sørge for at ideene kunne settes ut i livet og at produktene faktisk ble solgt. Fujisawas rolle som visedirektør innebar at han skulle skaffe risikovillig kapital, ta seg av eksportsatsninger og ha ansvaret for en stadig voksende medarbeiderstab.


Både Honda og Fujisawa kom fra enkle kår, og de holdt sammen helt frem til 1973, da de begge trakk seg tilbake for å overlate ansvaret for konsernet til yngre krefter. Fra en kapital på 1 million YEN hadde verdien i løpet av 24 år steget til nesten 20 milliarder YEN.

I 1950 etablerte man et datterselskap i Tokyo, og det følgende år kom den første 4-taktsmotoren, Dream E-type på 146 ccm, med en toppfart på 72 km/t. Det ble bygget 146 eksemplarer av den om dagen. I november 1952 reiste Honda for første gang til USA. Han studerte verkstedanlegg og kjøpte inn verktøymaskiner. I 1955 er Honda den største motorsykkelprodusent i Japan. Samme år kom Dream med 250 ccm- og 350 ccm-motor.

I 1964 overrasket Honda verden med å introdusere sin helt egne Formel 1-racer. En utrolig avansert bil, men likevel litt for tung til å være helt konkurransedyktig. - Vi overførte teknikken fra våre racing motorsykler da vi skulle konstruere Formel 1-motoren, husker Nobuhiko Kawamoto, som den gang var ansvarlig for Formel 1-programmet, og som i dag er øverste sjef i Honda-konsernet.

Honda har alltid stått for innovativ utvikling av motorteknologi. Dette har blitt til millioner av motorsykler og biler gjennom årene som har vært med på å sette nye standarder for teknologisk utvikling og stadig forbedrede miljømessige belastninger. Soichiro Honda var fra starten opptatt av å bevare en sunn verden for fremtiden gjennom en ansvarlig utvikling av sine industriaktiviteter og miljøet har derfor alltid stått høyt på dagsordenen i konsernet.
I 1989 dør Hondas grunnlegger Soichiro Honda i en alder av 85 år.

Den første H-type power product bensinmotor ble presentert i 1953, noe som ble starten på utviklingen av hele produktområdet Honda Power Products. Den miljøvennlige 4-takts motorteknologien har senere vunnet innpass i et utall av mindre maskiner og redskaper, som f.eks. gressklippere, jordfresere, strømaggregater, vannpumper, gokarts og påhengsmotorer m.v.

Siden 1968 har Berema AS vært eneimportør av Honda Power Products i Norge, som nå markedsføres under navnet Honda Power Equipment.

Honda begynte som en liten motorsykkelfabrikk og er i dag et verdensomspennende konsern med over 100 fabrikker i 33 land og en produksjon på ca. 11 mill. enheter i året. Et industrikonsern i stadig vekst, som baserer sin utvikling på kvaliteter man normalt forbinder med små firmaer - som f.eks. det å være tett på sine kunder, høy kvalitet og en stor miljøbevissthet i utviklingsarbeidet. Hondas målsetning for fremtidig vekst er basert på dette verdigrunnlaget, som tar utgangspunkt i en tilpasning til det moderne menneskets ønsker og behov, fremtidens miljøkrav og en stadig utvikling av ny teknologi til markeder med nære relasjoner.

First man, then machine.